CONȚINUTUL FORMĂRII
Curriculum este contruit în conformitate cu normele și recomandările în domeniul forensic psychology – child custody evaluation/expertiza psihologică ale Asociației Americane de Psihologie (APA), Federației Europene a Asociațiilor de Psihologie (EFPA), Colegiul Psihologilor din România (CPR) și Asociației Psihologilor din România (APR).
FORMULAR DE ÎNSCRIERE: https://forms.gle/TratnH4rfrWvNk2G8
CURS 1: Distincții între expertiza psihologică versus evaluarea în psihologie clinică; Aspectele etice ale profesiei de psiholog cu relevanță pentru expertiza psihologică; Conceptele psiho-juridice din interesul superior al copilului. Legislația națională privind divorțul/stabilirea autorității părintești și locuinței copilului. Situații juridice în care poate fi solicitată expertiza psihologică.
CURS 2: Aspecte procedurale în expertiza psihologică judiciară și extrajudiciară: Încuviințarea, numirea expertului, desemnarea și recuzarea expertului, citarea părților și obligația acestora de a da lămuriri expertului, drepturile bănești ale expertului, conținutul raportului de expertiză, completarea și refacerea raportului de expertiză; Comunicarea cu părțile; Depunerea raportului; Analiza și formularea răspunsurilor la obiecțiuni. Particularități ale expertizei extrajudiciare. Rolul expertului consilier (parte) și aspecte privind colaborarea între experți.
CURS 3: Tipuri de bias-uri (prejudecăți) care afectează atitudinea neutră, nepărtinitoare a psihologului expert în culegerea informațiilor, interpretarea datelor și redactarea raportului. Evaluarea legăturilor de atașament la copii cu părinți separați/divorțați; Determinarea persoanei principale de îngrijire. Consecințele separării/divorțului asupra copiilor în funcție de etapa de dezvoltare; Nevoi ale copiilor cu părinți separați/divorțați. Reziliența copiilor și divorțul părinților; Efectele divorțului asupra părinților și a rolurilor parentale; Bunicii și implicațiile lor.
CURS 4: Evaluarea părinților: Particularitățile interviului expertal cu părinții aflați în situații de separare/divorț; Testarea psihologică a părinților. Teste psihologice utilizate pentru părinți și selectarea informațiilor cu relevanță pentru expertiza psihologică. Abilitățile și stilul parental. Tipurile de coparentalitate. Congruența dintre abilitățile parentale și nevoile copilului.
CURS 5: Evaluarea copilului: Pregătirea copilului pentru implicarea sa în expertiza psihologică. Tipuri de întrebări corelate cu nivelul de dezvoltare al copilului; Investigarea opiniei copilului. Teste utilizate în evaluarea psihologică pentru expertiza copilului. Utilizarea informațiilor colaterale relevante pentru expertiza psihologică.
CURS 6: Efectele psihopatologiei asupra abilităților parentale (tulburări de personalitate, depresie, anxietate, schizofrenie, dependențe de alcool/droguri etc.), Tipuri de divorț; Particularitățile divorțului caracterizat de conflictul major. Diferențiere din perspectivă psihologică dintre situația de conflict major și violență în familie în situații de separare/divorț.
CURS 7: Evaluarea situațiilor de violență în familie: Definiții și forme ale violenței în familie din literatura psihologică și legislația românească. Consecințele violenței în familie asupra victimei majore și asupra copilului. Ordinul (provizoriu) de protecție. Elemente psihologice de evaluat la agresor, victimă și copii. Alienarea parentală: definiții, criterii de diagnostic; diagnostic diferențial; consecințe pe termen scurt, mediu și lung asupra copilului.
CURS 8: Acuzații de abuz asupra copilului: Consecințe psihosociale ale abuzului (fizic, psihic, sexual și neglijarea copilului); Situațiile de relocare: Evaluarea factorilor de risc și factorilor protectivi în solicitarea de relocare a unui părinte împreună cu copilul. Răpirea internațională de copii: evaluare copil, părinte răpitor și părinte părăsit.
CURS 9: Elementele și structura planului de îngrijire părintească; Recomandări pentru planul de îngrijire părintească referitoare la menținerea legăturii copilului cu ambii părinți – în funcție de etapele de dezvoltare ale copilului. Recomandări pentru situațiile de violență în familie, copil cu un părinte aflat în detenție, copil abuzat/neglijat de un părinte, copil alienat, copil al cărui părinte este diagnosticat cu tulburări mentale etc.
CURS 10: Raportul de expertiză psihologică: Analiza și sinteza informațiilor obținute (interviuri, teste psihologice și informații colaterale); Structura și conținutul raportului; Fidelitatea și validitatea raportului de expertiză psihologică Diferențieri între acuzațiile reale vs. acuzații false de abuz asupra copilului, violență familială și alienare parentală. Criterii de redactare a roportului de expertiză psihologică. Exersarea procedurii de expertiză psihologică (I) după studii de caz.
CURS 11: Exersarea procedurii de expertiză psihologică (II) și Evaluare: Aplicații practice după studii de caz. Evaluarea cursanților: test grilă de evaluare. Susținere expertiză psihologică realizată de psihologul participant la curs.
Informații despre formator
Dr Cătălin LUCA, este psiholog clinician principal, supervizor în psihologie clinică și (co)autor a unor cărți de referință în România în domeniul expertizei psihologice: „Ghid de audiere a copilului în proceduri judiciare. Ed. a 2-a (Editura Hamangiu, 2024); Interesul superior al copilului. Expertiza psihologică în caz de separarea/divorțul părinților (Editura Hamangiu, 2016); Expertiza psihologică a copilului abuzat/neglijat (Editura Hamangiu, 2014).
A finalizat studii postdoctorale în managementul cercetării avansate (2011) și expertiza psihiatrică medico-legală (2013). A urmat cursuri de formare profesională în Child Custody Evaluation cu Dr. Elizabeth Ellis din Duluth-USA (2014); Online abuse and investigations cu specialiști de la Child Exploitation and Online Protection Center din UK (2008), Forensic Assessment of Child Maltreatment & Forensic Assessment of the Juvenile Defendant cu Dr. Merrill Berger și Dr. Anita Schlank – Human Development Center din USA (2005). Din anul 2007 este cadru didactic asociat la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași și formator colaborator la Institutul Național al Magistraturii.
Dr Luca a susținut zeci de seminarii și workshopuri în domeniul justiției pentru copii (Expertiza psihologică pentru stabilirea autorității părintești și locuinței copilului; Expertiza psihologică a copilului abuzat/neglijat; Ascultarea copilului în proceduri judiciare; Victimologie etc.) pentru psihologi, magistrați, polițiști și se remarcă prin stilul său de prezentare organizat, interactiv și antrenant. Cursanții apreciază în mod deosebit valoarea calitativă, noutatea și aplicabilitatea practică a informațiilor obținute.
FORMULAR DE ÎNSCRIERE: https://forms.gle/TratnH4rfrWvNk2G8