CUPRINS „Ghid de audiere a copilului în proceduri judiciare – Ed. a 2-a”

 „Ghid de audiere a copilului în proceduri judiciare – ed a 2-a”

martie 2024 

Cuprins

Capitolul I. Documente internaționale în materia drepturilor copilului
Mona‑Maria Pivniceru, Cătălin Luca_____________________________________ 1

  1. Cadrul universal de protecție a drepturilor copilului____________________ 1

I.1. Idei principale_______________________________________________ 4

  1. Principalele documente europene de protecție a drepturilor copilului__________ 4

II.1. Recomandări ale Comitetului de Miniștri___________________________ 5

III. Principiile generale ale protecției și promovării drepturilor copilului___________ 6

III.1. Principiul interesului superior al copilului__________________________ 6

III.2. Principiul egalității șanselor și nediscriminării_______________________ 7

III.3. Principiul responsabilizării părinților cu privire la respectarea și
garantarea drepturilor și îndeplinirea obligațiilor părintești___________ 10

III.4. Principiul primordialității responsabilității părinților cu privire la
respectarea și garantarea drepturilor copilului_____________________ 10

III.5. Principiul descentralizării serviciilor de protecție a drepturilor
copilului, intervenția multisectorială și parteneriatul dintre
instituțiile publice și organismele private autorizate_________________ 12

III.6. Principiul asigurării unei îngrijiri individualizate și personalizate
pentru fiecare copil________________________________________ 12

III.7. Principiul respectării demnității copilului_________________________ 12

III.8. Principiul ascultării opiniei copilului și luării în considerarea a
acesteia, ținând cont de vârsta și gradul său de maturitate____________ 13

III.9. Principiul asigurării stabilității și continuității în îngrijirea, creșterea
și educarea copilului ținând cont de originea sa etnică, religioasă,
culturală și lingvistică în cazul luării unei măsuri de protecție__________ 15

III.10. Principiul celerității în luarea oricărei decizii cu privire la copii_________ 15

III.11. Principiul asigurării protecției împotriva abuzului și exploatării
copilului_________________________________________________ 16

III.11.1. Protecția copilului împotriva oricăror forme de violență,
vătămare sau abuz, abandon sau neglijență, rele tratamente________ 16

III.11.2. Protocoalele facultative ale Convenției______________________ 17

III.12. Principiul interpretării fiecărei norme juridice referitoare la drepturile copilului în corelație cu ansamblul reglementărilor din această materie__________________ 20

Bibliografie_____________________________________________________ 21

Capitolul II. Interviul copilului victimă/martor pentru proceduri judiciare –
perspectivă psihologică
Cătălin Luca, Mona‑Maria Pivniceru_________________________________ 22

  1. Sugestibilitatea la copil___________________________________________ 22

I.1. Definire. Mecanisme și factori de determinanță______________________ 22

I.2. Modalități de scădere a sugestibilității la copii. Reguli de bază___________ 27

I.3. Vârsta copilului ca factor de sugestibilitate_________________________ 29

I.4. Strategii care contribuie la sugestibilitatea copilului__________________ 36

I.5. Tipuri de întrebări___________________________________________ 47

I.5.1. Întrebările deschise______________________________________ 47

I.5.2. Întrebările directive______________________________________ 51

I.5.3. Întrebările care oferă opțiuni_______________________________ 54

I.5.4. Întrebările sugestive______________________________________ 56

  1. Etapele unui interviu nesugestiv____________________________________ 57

II.1. Considerații generale________________________________________ 57

II.2. Pregătirea interviului________________________________________ 58

II.3. Introducerea și realizarea relației_______________________________ 61

II.4. Explicarea și exersarea regulilor de comunicare_____________________ 63

II.5. Exersarea memoriei episodice_________________________________ 66

II.6. Tranziția către subiectul interviului______________________________ 69

II.7. Adunarea de informații prin explorarea unuia sau mai multor incidente___ 72

II.8. Pauza____________________________________________________ 75

II.9. Aspecte finale și încheierea interviului___________________________ 76

II.10. Abordarea de tip pâlnie și împerecherea întrebărilor
pe parcursul interviului______________________________________ 78

III. Particularități culturale, socio‑economice, de etnie, religie și limbă
ale copilului cu posibil impact asupra interviului_______________________ 79

Bibliografie_____________________________________________________ 83

Capitolul III. Ascultarea copilului în procedurile judiciare civile
Vlad Ciofu____________________________________________________ 93

  1. Dreptul copilului de a fi ascultat_____________________________________ 93

I.1. Sediul materiei_____________________________________________ 93

I.2. Semnificația juridică a noțiunii de discernământ_____________________ 94

I.2.1. Semnificația juridică de discernământ în dreptul civil______________ 94

I.2.2. Dreptul copilului de a fi ascultat. Excepții de la regula incapacității absolute 96

I.2.3. Obligativitatea ascultării copilului____________________________ 98

I.2.4. Evaluarea opiniei copilului________________________________ 100

  1. Participarea copilului în procedurile judiciare civile______________________ 102

II.1. Ipostaze ale copilului în procesul civil___________________________ 102

II.2. Capacitatea procesuală a copilului_____________________________ 104

III. Ascultarea copilului în procedurile judiciare civile______________________ 106

III.1. Pregătirea ascultării________________________________________ 106

III.1.1. Înștiințarea copilului____________________________________ 107

III.1.2. Locul ascultării________________________________________ 111

III.1.3. Participanții la procedura de ascultare a copilului_______________ 114

III.1.4. Timpul de ascultare____________________________________ 121

III.2. Ascultarea propriu‑zisă a copilului_____________________________ 122

III.2.1. Aducerea la cunoștință a drepturilor procesuale și pregătirea
copilului în vederea ascultării_______________________________ 122

III.2.2. Stabilirea unei relații cu copilul____________________________ 126

III.2.3. Relatarea liberă_______________________________________ 131

III.2.4. Adresarea întrebărilor__________________________________ 137

III.2.5. Responsabilizare și încurajare_____________________________ 141

III.2.6. Încheierea ascultării____________________________________ 141

  1. Evaluarea ascultării copilului_____________________________________ 142
  2. Considerații finale_____________________________________________ 144

V.I. Importanța ascultării copilului_________________________________ 144

V.2. Necesitatea stabilirii unor bune practici în materie de audiere_________ 145

Bibliografie____________________________________________________ 146

Capitolul IV. Audierea copilului victimă în procedurile judiciare penale
Sofia Luca___________________________________________________ 150

  1. Justiția prietenoasă cu copilul_____________________________________ 150

I.1. Necesitatea unei justiții adaptată copiilor_________________________ 150

I.2. Copiii victimă în procesul penal________________________________ 151

  1. Persoanele chemate la audierea copilului victimă_______________________ 153

II.1. Reprezentanții legali________________________________________ 153

II.2. Audierea prin intermediul sau în prezența unui psiholog sau a unui alt specialist în consilierea victimelor______________________________________ 159

II.3. Prezența la audiere a altor persoane desemnate de organul judiciar.
Audierea prin interpret_____________________________________ 165

II.4. Consiliere și reprezentare juridică______________________________ 167

III. Locul unde se desfășoară audierea_________________________________ 172

III.1. Importanță și justificare_____________________________________ 172

III.2. Evitarea contactului vizual dintre victimă și autorul infracțiunii________ 174

III.3. Incintele concepute sau adaptate audierii copiilor_________________ 175

  1. Pregătirea copilului victimă______________________________________ 178

IV.1. Importanța și necesitatea pregătirii copilului victimă în vederea
audierii________________________________________________ 178

IV.2. Persoanele responsabile de pregătirea copilului în vederea audierii_____ 180

  1. Pregătirea profesionistului care realizează audierea copiilor victime__________ 185

V.1. Pregătirea profesională specializată a profesionistului și pregătirea
procedurii de audiere______________________________________ 185

V.1.1. Pregătirea profesională specializată a persoanei care realizează
audierea______________________________________________ 186

V.1.2. Pregătirea profesioniștilor în vederea recunoașterii victimelor
cu nevoi specifice de protecție_____________________________ 190

V.2. Pregătirea profesionistului în vederea audierii victimei copil__________ 192

V.2.1. Planificarea audierii_____________________________________ 192

V.2.2. Identificarea și evaluarea nevoilor victimei și luarea măsurilor
de protecție___________________________________________ 194

V.2.3. Alegerea momentului audierii_____________________________ 201

V.2.4. Întocmirea planului de ascultare a victimei____________________ 202

  1. Audierea propriu‑zisă__________________________________________ 203

VI.1. Dreptul copilului de a‑și exprima opinia_________________________ 203

VI.2. Etapele audierii propriu‑zise_________________________________ 207

VI.2.1. Stabilirea relației de încredere____________________________ 207

VI.2.2. Furnizarea de informații privind scopul audierii, drepturile
specifice și etapele de derulare a acesteia_____________________ 210

VI.2.3. Prezentarea regulilor de desfășurare a audierii________________ 211

VI.2.4. Relatarea liberă. Etapă cheie a audierii______________________ 213

VI.2.5. Etapa adresării de întrebări_______________________________ 215

VI.2.6. Realizarea echilibrului dintre drepturile victimei și
ale inculpatului pe parcursul audierii_________________________ 218

VI.2.7. Durata audierii și pauzele de pe parcursul acesteia_____________ 221

VI.2.8. Încheierea audierii_____________________________________ 222

VII. Consemnarea celor declarate de persoana vătămată___________________ 223

VII. Garanții procedurale pentru victimele infracțiunilor____________________ 226

VIII. Concluzii________________________________________________ 229

Bibliografie_________________________________________________ 229

Capitolul V. Audierea copilului martor în procedurile judiciare penale
Sofia Luca___________________________________________________ 235

  1. Situația copilului martor în procedurile judiciare penale___________________ 235
  2. Procesul de pregătire a audierii copilului martor________________________ 238

II.1. Pregătirea profesională specializată a profesionistului_______________ 238

II.2. Planificarea procedurii de audiere______________________________ 239

II.2.1. Persoanele chemate la audierea martorului copil_______________ 240

II.2.2. Evaluarea capacității martorului de a depune mărturie___________ 243

II.2.3. Luarea în considerare a măsurilor de protecție a martorilor copii___ 244

II.2.4. Măsuri și proceduri speciale pentru obținerea mărturiei copilului. Alegerea momentului și locului audierii. Înregistrarea declarației_____________________ 248

II.2.5. Întocmirea planului de audiere____________________________ 253

II.2.6. Pregătirea martorului copil în vederea audierii_________________ 254

III. Audierea propriu‑zisă a copilului. Fazele audierii_______________________ 256

III.1. Fazele audierii propriu‑zise__________________________________ 256

III.1.1. Stabilirea relației de încredere____________________________ 257

III.1.2. Prezentarea și explicitarea regulilor procedurale, a drepturilor
și obligațiilor__________________________________________ 260

III.1.3. Prezentarea și explicitarea regulilor de interviu________________ 263

III.2. Etapa relatării libere. Debut și metode de susținere________________ 264

III.3. Etapa întrebărilor_________________________________________ 265

III.4. Finalizarea interviului______________________________________ 268

III.5. Consemnarea declarației martorului copil_______________________ 270

  1. Concluzii____________________________________________________ 272

Bibliografie____________________________________________________ 273

Capitolul VI. Audierea copilului în conflict cu legea penală
Daniel Mirăuță_______________________________________________ 276

  1. Introducere__________________________________________________ 276
  2. Definirea unor noțiuni__________________________________________ 281

II.1. Vârsta răspunderii penale____________________________________ 281

II.2. Relevanța stării de minorat asupra aplicării unei proceduri speciale_____ 283

II.2.1. În faza de urmărire penală________________________________ 284

II.2.2. În faza judecății________________________________________ 284

II.2.3. Garanție procesuală necondiționată_________________________ 285

II.3. Prezumția de minoritate_____________________________________ 285

II.4. Minorul cu vârstă mai mică de 14 ani___________________________ 286

II.2. Noțiunea de audiere_______________________________________ 288

II.3. Profesionistul care conduce audierea___________________________ 290

III. Cadrul legal național și internațional________________________________ 290

  1. Scopul audierii_______________________________________________ 292
  2. Caracterul special al procedurii de audiere a copilului în conflict cu legea
    penală___________________________________________________ 292

V.1. Justificarea unei proceduri speciale_____________________________ 293

V.2. Nevoia unei justiții mai prietenoase cu copiii______________________ 293

  1. Pregătirea audierii de către organul judiciar__________________________ 295

VI.1. Specializarea organului judiciar care realizează audierea_____________ 295

VI.2. Specializarea judecătorului__________________________________ 296

VI.2. Pregătirea audierii și studierea materialelor scrise_________________ 298

VI.2.1. Planul de audiere______________________________________ 298

VI.2.2. Obiectivele audierii____________________________________ 298

VI.2.3. Studierea pieselor scrise_________________________________ 299

VI.2.3.1. Studierea dosarului cauzei___________________________ 299

VI.2.3.2. Referatul de evaluare_______________________________ 299

VI.2.3.3. Alte acte___________________________________________ 301

VII. Momentul audierii____________________________________________ 302

VII.1. Obligativitatea audierii în cadrul procedurilor fondului cauzei________ 302

VII.2. Obligativitatea ascultării în cadrul unor proceduri auxiliare fondului
cauzei_________________________________________________ 304

VII.3. Impedimente legale privind audierea__________________________ 307

VII.3.1. Refuzul de a fi audiat sau dreptul la tăcere___________________ 307

VII.3.1.1. Modalități de exprimare a refuzului de a fi audiat__________ 307

VII.3.1.2. Revenirea asupra refuzului de a fi audiat________________ 308

VII.3.2. Motive medicale______________________________________ 309

VII.3.3. Interdicția reaudierii___________________________________ 310

VIII. Locul audierii_______________________________________________ 311

VIII.1. Varietatea locurilor audierii_________________________________ 311

VIII.2. Nepublicitatea ședinței de judecată___________________________ 313

VIII.2.1. Conținutul garanției nepublicității ședinței de judecată_________ 313

VIII.2.2. Justificarea nepublicității ședinței de judecată________________ 313

VIII.2.3. Excepții de la nepublicitatea ședinței de judecată_____________ 315

VIII.3. Îndepărtarea din sala de judecată a copilului în conflict cu legea
penală_________________________________________________ 317

VIII.4. Climatul locului audierii. Adaptarea locului audierii_______________ 317

VIII.5. Folosirea mijloacelor tehnice________________________________ 319

VIII.5.1. Audierea prin videoconferință____________________________ 319

VIII.5.1.1. Cazuri în care este posibilă audierea prin videoconferință____ 319

VIII.5.1.2. Avantajele și dezavantajele audierii prin videoconferință____ 320

VIII.5.2. Înregistrarea declarației________________________________ 321

  1. Persoane care participă la audierea copilului în conflict cu legea penală______ 322

IX.1. Direcția generale de asistență socială și protecție a copilului__________ 322

IX.2. Serviciul de probațiune_____________________________________ 323

IX.3. Persoanele responsabile de creșterea minorului___________________ 324

IX.3.1. Principiul citării persoanelor responsabile de creșterea minorului
atât în cursul urmăririi penale, cât și în cursul judecății____________ 324

IX.3.2. Persoanele responsabile de creșterea minorului_______________ 325

IX.3.3. Limite ale obligativității citării persoanelor responsabile
de creșterea minorului___________________________________ 327

IX.3.4. Rațiunea obligativității citării persoanelor responsabile
de creșterea minorului___________________________________ 328

IX.4. Prezența apărătorului______________________________________ 331

IX.5. Prezența interpretului______________________________________ 334

IX.6. Prezența unui psiholog_____________________________________ 335

IX.7. Permiterea prezenței și a altor persoane________________________ 335

  1. Limbajul audierii și comunicarea dintre organul judiciar și persoana audiată____ 335

X.1. Limbajul audierii__________________________________________ 335

X.1.1. Principiul asigurării participării efective a minorului
la procedura care îl privește________________________________ 336

X.1.2. Legătura psihologică dintre organul judiciar și minor_____________ 338

X.1.3. Celeritatea procedurilor_________________________________ 340

  1. Audierea propriu‑zisă__________________________________________ 341

XI.1. Comunicarea scopului întrevederii_____________________________ 341

XI.2. Identificarea minorului_____________________________________ 342

XI.3. Aducerea la cunoștință a acuzației_____________________________ 343

XI.4. Comunicarea drepturilor și a obligațiilor_________________________ 343

XI.4.1 Drepturile generale specifice calității de suspect sau inculpat______ 343

XI.4.2. Drepturi specifice calității de suspect sau inculpat minor_________ 345

XI.4.3. Obligații procesuale impuse minorului_______________________ 345

XI.4.4. Informarea scrisă______________________________________ 346

XI.4.5. Informarea persoanelor responsabile de creșterea minorului______ 346

XI.5. Relatarea liberă___________________________________________ 347

XI.6. Întrebările_______________________________________________ 348

XI.7. Consemnarea declarațiilor___________________________________ 350

XI.8. Alte reguli procedurale privind audierea_________________________ 352

XI.9. Tactica de audiere în cazul existenței mai multor acuzați_____________ 353

XII. Audieri speciale___________________________________________ 354

XII.1. Audierea în cazul procedurii recunoașterii învinuirii________________ 354

XII.2. Audierea unor categorii speciale de copii aflați în conflict cu legea
penală_________________________________________________ 356

XIII. Evaluarea audierii____________________________________________ 357

Bibliografie____________________________________________________ 358