„Ghid de audiere a copilului în proceduri judiciare – ed a 2-a”
martie 2024
Cuprins
Capitolul I. Documente internaționale în materia drepturilor copilului
Mona‑Maria Pivniceru, Cătălin Luca_____________________________________ 1
- Cadrul universal de protecție a drepturilor copilului____________________ 1
I.1. Idei principale_______________________________________________ 4
- Principalele documente europene de protecție a drepturilor copilului__________ 4
II.1. Recomandări ale Comitetului de Miniștri___________________________ 5
III. Principiile generale ale protecției și promovării drepturilor copilului___________ 6
III.1. Principiul interesului superior al copilului__________________________ 6
III.2. Principiul egalității șanselor și nediscriminării_______________________ 7
III.3. Principiul responsabilizării părinților cu privire la respectarea și
garantarea drepturilor și îndeplinirea obligațiilor părintești___________ 10
III.4. Principiul primordialității responsabilității părinților cu privire la
respectarea și garantarea drepturilor copilului_____________________ 10
III.5. Principiul descentralizării serviciilor de protecție a drepturilor
copilului, intervenția multisectorială și parteneriatul dintre
instituțiile publice și organismele private autorizate_________________ 12
III.6. Principiul asigurării unei îngrijiri individualizate și personalizate
pentru fiecare copil________________________________________ 12
III.7. Principiul respectării demnității copilului_________________________ 12
III.8. Principiul ascultării opiniei copilului și luării în considerarea a
acesteia, ținând cont de vârsta și gradul său de maturitate____________ 13
III.9. Principiul asigurării stabilității și continuității în îngrijirea, creșterea
și educarea copilului ținând cont de originea sa etnică, religioasă,
culturală și lingvistică în cazul luării unei măsuri de protecție__________ 15
III.10. Principiul celerității în luarea oricărei decizii cu privire la copii_________ 15
III.11. Principiul asigurării protecției împotriva abuzului și exploatării
copilului_________________________________________________ 16
III.11.1. Protecția copilului împotriva oricăror forme de violență,
vătămare sau abuz, abandon sau neglijență, rele tratamente________ 16
III.11.2. Protocoalele facultative ale Convenției______________________ 17
III.12. Principiul interpretării fiecărei norme juridice referitoare la drepturile copilului în corelație cu ansamblul reglementărilor din această materie__________________ 20
Bibliografie_____________________________________________________ 21
Capitolul II. Interviul copilului victimă/martor pentru proceduri judiciare –
perspectivă psihologică
Cătălin Luca, Mona‑Maria Pivniceru_________________________________ 22
- Sugestibilitatea la copil___________________________________________ 22
I.1. Definire. Mecanisme și factori de determinanță______________________ 22
I.2. Modalități de scădere a sugestibilității la copii. Reguli de bază___________ 27
I.3. Vârsta copilului ca factor de sugestibilitate_________________________ 29
I.4. Strategii care contribuie la sugestibilitatea copilului__________________ 36
I.5. Tipuri de întrebări___________________________________________ 47
I.5.1. Întrebările deschise______________________________________ 47
I.5.2. Întrebările directive______________________________________ 51
I.5.3. Întrebările care oferă opțiuni_______________________________ 54
I.5.4. Întrebările sugestive______________________________________ 56
- Etapele unui interviu nesugestiv____________________________________ 57
II.1. Considerații generale________________________________________ 57
II.2. Pregătirea interviului________________________________________ 58
II.3. Introducerea și realizarea relației_______________________________ 61
II.4. Explicarea și exersarea regulilor de comunicare_____________________ 63
II.5. Exersarea memoriei episodice_________________________________ 66
II.6. Tranziția către subiectul interviului______________________________ 69
II.7. Adunarea de informații prin explorarea unuia sau mai multor incidente___ 72
II.8. Pauza____________________________________________________ 75
II.9. Aspecte finale și încheierea interviului___________________________ 76
II.10. Abordarea de tip pâlnie și împerecherea întrebărilor
pe parcursul interviului______________________________________ 78
III. Particularități culturale, socio‑economice, de etnie, religie și limbă
ale copilului cu posibil impact asupra interviului_______________________ 79
Bibliografie_____________________________________________________ 83
Capitolul III. Ascultarea copilului în procedurile judiciare civile
Vlad Ciofu____________________________________________________ 93
- Dreptul copilului de a fi ascultat_____________________________________ 93
I.1. Sediul materiei_____________________________________________ 93
I.2. Semnificația juridică a noțiunii de discernământ_____________________ 94
I.2.1. Semnificația juridică de discernământ în dreptul civil______________ 94
I.2.2. Dreptul copilului de a fi ascultat. Excepții de la regula incapacității absolute 96
I.2.3. Obligativitatea ascultării copilului____________________________ 98
I.2.4. Evaluarea opiniei copilului________________________________ 100
- Participarea copilului în procedurile judiciare civile______________________ 102
II.1. Ipostaze ale copilului în procesul civil___________________________ 102
II.2. Capacitatea procesuală a copilului_____________________________ 104
III. Ascultarea copilului în procedurile judiciare civile______________________ 106
III.1. Pregătirea ascultării________________________________________ 106
III.1.1. Înștiințarea copilului____________________________________ 107
III.1.2. Locul ascultării________________________________________ 111
III.1.3. Participanții la procedura de ascultare a copilului_______________ 114
III.1.4. Timpul de ascultare____________________________________ 121
III.2. Ascultarea propriu‑zisă a copilului_____________________________ 122
III.2.1. Aducerea la cunoștință a drepturilor procesuale și pregătirea
copilului în vederea ascultării_______________________________ 122
III.2.2. Stabilirea unei relații cu copilul____________________________ 126
III.2.3. Relatarea liberă_______________________________________ 131
III.2.4. Adresarea întrebărilor__________________________________ 137
III.2.5. Responsabilizare și încurajare_____________________________ 141
III.2.6. Încheierea ascultării____________________________________ 141
- Evaluarea ascultării copilului_____________________________________ 142
- Considerații finale_____________________________________________ 144
V.I. Importanța ascultării copilului_________________________________ 144
V.2. Necesitatea stabilirii unor bune practici în materie de audiere_________ 145
Bibliografie____________________________________________________ 146
Capitolul IV. Audierea copilului victimă în procedurile judiciare penale
Sofia Luca___________________________________________________ 150
- Justiția prietenoasă cu copilul_____________________________________ 150
I.1. Necesitatea unei justiții adaptată copiilor_________________________ 150
I.2. Copiii victimă în procesul penal________________________________ 151
- Persoanele chemate la audierea copilului victimă_______________________ 153
II.1. Reprezentanții legali________________________________________ 153
II.2. Audierea prin intermediul sau în prezența unui psiholog sau a unui alt specialist în consilierea victimelor______________________________________ 159
II.3. Prezența la audiere a altor persoane desemnate de organul judiciar.
Audierea prin interpret_____________________________________ 165
II.4. Consiliere și reprezentare juridică______________________________ 167
III. Locul unde se desfășoară audierea_________________________________ 172
III.1. Importanță și justificare_____________________________________ 172
III.2. Evitarea contactului vizual dintre victimă și autorul infracțiunii________ 174
III.3. Incintele concepute sau adaptate audierii copiilor_________________ 175
- Pregătirea copilului victimă______________________________________ 178
IV.1. Importanța și necesitatea pregătirii copilului victimă în vederea
audierii________________________________________________ 178
IV.2. Persoanele responsabile de pregătirea copilului în vederea audierii_____ 180
- Pregătirea profesionistului care realizează audierea copiilor victime__________ 185
V.1. Pregătirea profesională specializată a profesionistului și pregătirea
procedurii de audiere______________________________________ 185
V.1.1. Pregătirea profesională specializată a persoanei care realizează
audierea______________________________________________ 186
V.1.2. Pregătirea profesioniștilor în vederea recunoașterii victimelor
cu nevoi specifice de protecție_____________________________ 190
V.2. Pregătirea profesionistului în vederea audierii victimei copil__________ 192
V.2.1. Planificarea audierii_____________________________________ 192
V.2.2. Identificarea și evaluarea nevoilor victimei și luarea măsurilor
de protecție___________________________________________ 194
V.2.3. Alegerea momentului audierii_____________________________ 201
V.2.4. Întocmirea planului de ascultare a victimei____________________ 202
- Audierea propriu‑zisă__________________________________________ 203
VI.1. Dreptul copilului de a‑și exprima opinia_________________________ 203
VI.2. Etapele audierii propriu‑zise_________________________________ 207
VI.2.1. Stabilirea relației de încredere____________________________ 207
VI.2.2. Furnizarea de informații privind scopul audierii, drepturile
specifice și etapele de derulare a acesteia_____________________ 210
VI.2.3. Prezentarea regulilor de desfășurare a audierii________________ 211
VI.2.4. Relatarea liberă. Etapă cheie a audierii______________________ 213
VI.2.5. Etapa adresării de întrebări_______________________________ 215
VI.2.6. Realizarea echilibrului dintre drepturile victimei și
ale inculpatului pe parcursul audierii_________________________ 218
VI.2.7. Durata audierii și pauzele de pe parcursul acesteia_____________ 221
VI.2.8. Încheierea audierii_____________________________________ 222
VII. Consemnarea celor declarate de persoana vătămată___________________ 223
VII. Garanții procedurale pentru victimele infracțiunilor____________________ 226
VIII. Concluzii________________________________________________ 229
Bibliografie_________________________________________________ 229
Capitolul V. Audierea copilului martor în procedurile judiciare penale
Sofia Luca___________________________________________________ 235
- Situația copilului martor în procedurile judiciare penale___________________ 235
- Procesul de pregătire a audierii copilului martor________________________ 238
II.1. Pregătirea profesională specializată a profesionistului_______________ 238
II.2. Planificarea procedurii de audiere______________________________ 239
II.2.1. Persoanele chemate la audierea martorului copil_______________ 240
II.2.2. Evaluarea capacității martorului de a depune mărturie___________ 243
II.2.3. Luarea în considerare a măsurilor de protecție a martorilor copii___ 244
II.2.4. Măsuri și proceduri speciale pentru obținerea mărturiei copilului. Alegerea momentului și locului audierii. Înregistrarea declarației_____________________ 248
II.2.5. Întocmirea planului de audiere____________________________ 253
II.2.6. Pregătirea martorului copil în vederea audierii_________________ 254
III. Audierea propriu‑zisă a copilului. Fazele audierii_______________________ 256
III.1. Fazele audierii propriu‑zise__________________________________ 256
III.1.1. Stabilirea relației de încredere____________________________ 257
III.1.2. Prezentarea și explicitarea regulilor procedurale, a drepturilor
și obligațiilor__________________________________________ 260
III.1.3. Prezentarea și explicitarea regulilor de interviu________________ 263
III.2. Etapa relatării libere. Debut și metode de susținere________________ 264
III.3. Etapa întrebărilor_________________________________________ 265
III.4. Finalizarea interviului______________________________________ 268
III.5. Consemnarea declarației martorului copil_______________________ 270
- Concluzii____________________________________________________ 272
Bibliografie____________________________________________________ 273
Capitolul VI. Audierea copilului în conflict cu legea penală
Daniel Mirăuță_______________________________________________ 276
- Introducere__________________________________________________ 276
- Definirea unor noțiuni__________________________________________ 281
II.1. Vârsta răspunderii penale____________________________________ 281
II.2. Relevanța stării de minorat asupra aplicării unei proceduri speciale_____ 283
II.2.1. În faza de urmărire penală________________________________ 284
II.2.2. În faza judecății________________________________________ 284
II.2.3. Garanție procesuală necondiționată_________________________ 285
II.3. Prezumția de minoritate_____________________________________ 285
II.4. Minorul cu vârstă mai mică de 14 ani___________________________ 286
II.2. Noțiunea de audiere_______________________________________ 288
II.3. Profesionistul care conduce audierea___________________________ 290
III. Cadrul legal național și internațional________________________________ 290
- Scopul audierii_______________________________________________ 292
- Caracterul special al procedurii de audiere a copilului în conflict cu legea
penală___________________________________________________ 292
V.1. Justificarea unei proceduri speciale_____________________________ 293
V.2. Nevoia unei justiții mai prietenoase cu copiii______________________ 293
- Pregătirea audierii de către organul judiciar__________________________ 295
VI.1. Specializarea organului judiciar care realizează audierea_____________ 295
VI.2. Specializarea judecătorului__________________________________ 296
VI.2. Pregătirea audierii și studierea materialelor scrise_________________ 298
VI.2.1. Planul de audiere______________________________________ 298
VI.2.2. Obiectivele audierii____________________________________ 298
VI.2.3. Studierea pieselor scrise_________________________________ 299
VI.2.3.1. Studierea dosarului cauzei___________________________ 299
VI.2.3.2. Referatul de evaluare_______________________________ 299
VI.2.3.3. Alte acte___________________________________________ 301
VII. Momentul audierii____________________________________________ 302
VII.1. Obligativitatea audierii în cadrul procedurilor fondului cauzei________ 302
VII.2. Obligativitatea ascultării în cadrul unor proceduri auxiliare fondului
cauzei_________________________________________________ 304
VII.3. Impedimente legale privind audierea__________________________ 307
VII.3.1. Refuzul de a fi audiat sau dreptul la tăcere___________________ 307
VII.3.1.1. Modalități de exprimare a refuzului de a fi audiat__________ 307
VII.3.1.2. Revenirea asupra refuzului de a fi audiat________________ 308
VII.3.2. Motive medicale______________________________________ 309
VII.3.3. Interdicția reaudierii___________________________________ 310
VIII. Locul audierii_______________________________________________ 311
VIII.1. Varietatea locurilor audierii_________________________________ 311
VIII.2. Nepublicitatea ședinței de judecată___________________________ 313
VIII.2.1. Conținutul garanției nepublicității ședinței de judecată_________ 313
VIII.2.2. Justificarea nepublicității ședinței de judecată________________ 313
VIII.2.3. Excepții de la nepublicitatea ședinței de judecată_____________ 315
VIII.3. Îndepărtarea din sala de judecată a copilului în conflict cu legea
penală_________________________________________________ 317
VIII.4. Climatul locului audierii. Adaptarea locului audierii_______________ 317
VIII.5. Folosirea mijloacelor tehnice________________________________ 319
VIII.5.1. Audierea prin videoconferință____________________________ 319
VIII.5.1.1. Cazuri în care este posibilă audierea prin videoconferință____ 319
VIII.5.1.2. Avantajele și dezavantajele audierii prin videoconferință____ 320
VIII.5.2. Înregistrarea declarației________________________________ 321
- Persoane care participă la audierea copilului în conflict cu legea penală______ 322
IX.1. Direcția generale de asistență socială și protecție a copilului__________ 322
IX.2. Serviciul de probațiune_____________________________________ 323
IX.3. Persoanele responsabile de creșterea minorului___________________ 324
IX.3.1. Principiul citării persoanelor responsabile de creșterea minorului
atât în cursul urmăririi penale, cât și în cursul judecății____________ 324
IX.3.2. Persoanele responsabile de creșterea minorului_______________ 325
IX.3.3. Limite ale obligativității citării persoanelor responsabile
de creșterea minorului___________________________________ 327
IX.3.4. Rațiunea obligativității citării persoanelor responsabile
de creșterea minorului___________________________________ 328
IX.4. Prezența apărătorului______________________________________ 331
IX.5. Prezența interpretului______________________________________ 334
IX.6. Prezența unui psiholog_____________________________________ 335
IX.7. Permiterea prezenței și a altor persoane________________________ 335
- Limbajul audierii și comunicarea dintre organul judiciar și persoana audiată____ 335
X.1. Limbajul audierii__________________________________________ 335
X.1.1. Principiul asigurării participării efective a minorului
la procedura care îl privește________________________________ 336
X.1.2. Legătura psihologică dintre organul judiciar și minor_____________ 338
X.1.3. Celeritatea procedurilor_________________________________ 340
- Audierea propriu‑zisă__________________________________________ 341
XI.1. Comunicarea scopului întrevederii_____________________________ 341
XI.2. Identificarea minorului_____________________________________ 342
XI.3. Aducerea la cunoștință a acuzației_____________________________ 343
XI.4. Comunicarea drepturilor și a obligațiilor_________________________ 343
XI.4.1 Drepturile generale specifice calității de suspect sau inculpat______ 343
XI.4.2. Drepturi specifice calității de suspect sau inculpat minor_________ 345
XI.4.3. Obligații procesuale impuse minorului_______________________ 345
XI.4.4. Informarea scrisă______________________________________ 346
XI.4.5. Informarea persoanelor responsabile de creșterea minorului______ 346
XI.5. Relatarea liberă___________________________________________ 347
XI.6. Întrebările_______________________________________________ 348
XI.7. Consemnarea declarațiilor___________________________________ 350
XI.8. Alte reguli procedurale privind audierea_________________________ 352
XI.9. Tactica de audiere în cazul existenței mai multor acuzați_____________ 353
XII. Audieri speciale___________________________________________ 354
XII.1. Audierea în cazul procedurii recunoașterii învinuirii________________ 354
XII.2. Audierea unor categorii speciale de copii aflați în conflict cu legea
penală_________________________________________________ 356
XIII. Evaluarea audierii____________________________________________ 357
Bibliografie____________________________________________________ 358