Atunci când copilul dvs s-a născut v-ați imaginat că va fi inteligent, manierat și un elev cu rezultate școlare foarte bune. Cu toate acestea, la școală sunt zile când notele obținute de el vă nemulțumesc și alertează, are dificultăți în realizarea temelor, este dezorganizat, adesea uită sarcinile pe care le are de îndeplinit și îi scade interesul pentru ordine și școală. Este posibil ca acesta să simtă că alți (pre)adolescenți înțeleg lucrurile mai repede ca el, parcă își pierd capul deși el este la locul lui :), că este confuz, nepregătit și împrăștiat. Aceste manifestări pot fi văzute ca normale în procesul de creștere însă pentru unii (pre)adolescenți ele indică deficiențe ale abilităților executive.
Este posibil ca testele psihologice să evidențieze fragilități ale funcționării executive în următoarele arii: abilitatea de organizare, viteza de procesare și memoria de lucru.
Funcționarea executivă este un set de abilități care-i ajută pe oameni să-și planifice, organizeze și controleze viața astfel încât să termine lucrurile începute. (Pre)Adolescenților cu probleme în funcționarea executivă le este dificil să se apuce de o sarcină, să depună efort susținut și să finalizeze ceea ce au început. Copilul dumneavoastră nu este mai puțin inteligent decât ceilalți copii de aceeași vârstă. Creierul lui nu lucrează la fel ca a elevilor considerați brilianți. Așa cum unii oameni sunt scunzi și alții înalți, unii oameni au abilități executive mai bune decât alții. Dacă copilul dvs are probleme cu îndeplinirea sarcinilor care necesită abilități executive acesta nu este „anormal” este doar un altfel de normal.
Așa cum avem amprente diferite și creierile noastre sunt diferite. Unii copii au o memorie foarte bună, alții sunt incredibili de creativi iar alții sunt extrem de organizați. Aria corticală responsabilă de funcționarea abilităților executive este cortexul prefrontal iar la cei mai mulți dintre (pre)adolescenți această arie este încă în dezvoltare. Cele mai recente cercetări asupra creierului arată că dezvoltarea cortexului prefrontal continuă până în jurul vârstei de 20 de ani. Orice fel de creier ar avea copilul dvs este a lui și în loc să i se împotrivească trebuie să învețe să lucreze cu el.
Copilul dvs poate fi puternic în anumite domenii ale funcționării executive și slab în altele. În prima activitate din programul psihoeducativ se vor testa copilului dvs capacitățile/abilitățile în diferite arii ale funcționării executive. După ce sunt identificate punctele tari și punctele slabe se lucrează asupra abilităților care trebuiesc îmbunătățite: înțelegerea de sine; capacitatea de organizare; capacitatea de gestionare a timpului; controlul emoțiilor; controlul comportamentului; flexibilitatea; inițiativa; atenția; memoria de lucru și perseverența.
În timp ce activitățile desfășurate cu el la cabinet îl ajută să-și îmbunătățească abilitățile executive ele trebuie practicate acasă – ca acestea să devină obiceiuri. Majoritatea oamenilor învață un obicei nou în 28 de zile însă (pre)adolescenților, cu dificultăți în realizarea atribuțiilor executive, este posibil să le ia de două sau trei ori mai mult.
Fără asistență specializată această schimbare poate fi o luptă dificilă pentru copil și excesiv de frustrant pentru părinții care încearcă să-i ajute.
Programul psihoeducativ pe care îl aplic cuprinde 15 ședințe și se adresează (pre)adolescenților cu abilități executive slabe (nu se pregătesc, uituci, întârzie, confuzi, împrăștiați, dezordonați, spun lucruri fără să judece etc.). Aceștia vor deveni organizați, își vor planifica activitățile, se vor concentra asupra sarcinilor pe care le realizează, le vor finaliza și își vor atinge obiectivele stabilite. Este mult mai probabil ca îmbunătățindu-și abilitățile executive copilul dvs să aibă succes, să-și gestioneze viața, să ia decizii pozitive și să se îndrepte spre un viitor plin de satisfacții.
PROGRAMĂRI consiliere individuală sau de grup (pre)adolescenți: