„Recomandări privind evaluarea psihologică pentru măsurile de ocrotire a persoanelor cu dizabilități intelectuale și psihosociale”

Elaborat de (în ordine alfabetică):
Eliza NICOLAESCU (coord.)
Gabriela DUMITRIU
Aurora FRUNZĂ
Cătălin LUCA
Ghidul poate fi descărcat gratuit CLIK AICI

 

CUPRINS

INTRODUCERE ȘI ADRESABILITATE
GLOSAR
ASPECTE LEGALE ȘI ETICE
Cadrul legal de referință
Modificări legislative stipulate în Legea 140/2022 de care persoana cu dizabilități poate beneficia.
Măsura asistenței pentru încheierea actelor juridice.
Mandatul de ocrotire.
Condițiile pentru instituirea unei măsuri de ocrotire a persoanei majore.
Măsurile care necesită sprijin în luarea deciziei pentru persoana cu dizabilități.
Rolul psihologului.
Condiții de utilizare a instrumentelor în realizarea evaluărilor psihologice privind măsurile de ocrotire.
Posibile erori în activitatea de evaluare.
Incapacitatea nu este determinată doar de prezența unei tulburări mintale.
Incapacitatea nu este o problemă de genul „totul sau nimic”.
Noțiunea de incapacitate nu trebuie abordată ca fiind permanentă.
Nu există o singură definiție a incapacității și din acest motiv nu trebuie să folosim un model rigid privind evaluarea incapacității psihice.
Presupunerea existenței incapacității în anumite împrejurări.
Evaluarea capacității psihice.

RECOMANDĂRI GENERALE PRIVIND EFECTUAREA EVALUĂRII PSIHOLOGICE
Obiectivele evaluării psihologice.
Informarea persoanei cu dizabilități intelectuale sau psihosociale cu privire la procedura de evaluare.
Evaluarea situației familiale/ personale și medicale a persoanei cu dizabilități.
Timpul mediu de evaluare și redactare.
Mediul în care se recomandă să fie evaluată persoana propusă spre ocrotire.

ETAPE SPECIFICE EVALUĂRII PSIHOLOGICE
Interviul cu persoana cu dizabilități și aparținătorii acesteia.
Evaluarea capacității cognitive.

INSTRUMENTE PSIHOLOGICE
Evaluarea tulburărilor psihopatologice existente.
Evaluarea calității vieții persoanei cu dizabilități.
Evaluarea funcționalității generale a persoanei cu dizabilități.
Redactarea raportul de evaluare.
Comunicarea concluziilor evaluării.

BIBLIOGRAFIE
ANEXA NR 1: MODEL DE RAPORT PSIHOLOGIC